#SpørgDogBørnene
Kreativ samskabelse med børn for CoC Playful Minds
Gennem mere end 15 år har det været Kid:vertisings mantra at finde svar hos børnene, når vi skal løse en opgave. Og vores arbejde med Børnenes Hovedstad (CoC Playful Minds) giver os i den grad muligheden for at gå i børnehøjde.
Samskabelse er nøgleordet, når vi taler om Børnenes Hovedstad. I deres formålsparagraf står det skrevet, at hvad end de foretager sig, så skal børnene ligeværdigt involveres.
Derfor var det nærliggende, i forbindelse med forberedelsen af en ny brandingproces for Børnenes Hovedstad, at børnene skulle inddrages: Hvad var deres kendskab til Børnenes Hovedstad? Hvilke værdier lagde de vægt på? Hvordan syntes de, at Børnenes Hovedstad skulle udtrykke sig? Svarene på disse spørgsmål skulle blandt andet findes i et spørgeskema: et, der er letforståelig for børnene. Og udfærdigelsen af spørgeskemaet skulle selvfølgelig skabes i samarbejde med børnene.
Kid:vertising fik til opgave at facilitere denne proces: Rekruttering af børnene, de juridiske aftaler med børnene og deres forældre, og ikke mindst afholdelsen af den kreative workshop. Her blev børnene ikke alene spurgt, men også inddraget i processen i at skabe et spørgeskema.
På billederne kan man se hvordan Kid:vertisings mødelokale bliver omdannet til et kreativt værksted, med plads til både klip og klister.
Udarbejdelse af ny smiley-skala
Et vigtigt element i udfærdigelsen af spørgeskemaet, var blandt andet at få skabt en ny smiley-skala, som Børnenes Hovedstad kan bruge fremadrettet i deres arbejde.
Her fik både barn og voksen ligeværdigt til opgave at komme med deres bud på en smiley-skala, som de syntes var god.
Resultatet blev en ny og mere letforståelig smiley-skala. Børnenes forslag til den nye smiley-skala bliver i 2024 implementeret i brandingprocessen af Børnenes Hovedstad.